در فوریه ۲۰۰۲ دو سال پس از اولین تبلیغات گوگل و حدود یک سال و نیم پس از راه اندازی ادوردز گوگل در این سرویس تغییرات اساسی داد. در نسخه جدید گوگل مدل مزایده ای پرداخت به ازای  کلیک  Overture را اقتباس کرد. در این روش آگهی دهنده ها بر اساس مبلغی که مایلند به ازای هر کلیک بپردازند وارد یک مزایده می‌شوند و نمایش آگهی تنها وقتی روی آن کلیک شود برای آگهی دهنده هزینه دارد. اگر گوگل سیستم Overture را به طور کامل کپی برداری کرده بود، شاید تاریخ تبلیغات در اینترنت بسیار متفاوت بود، اما گوگل هوشمندانه تر عمل کرد و تغییری اساسی در سیستم نمایش تبلیغات داد.

در سیستم Overture آگهی کسی که حاضر بود بیش‌ترین مبلغ را بپردازد همیشه بالاتر نمایش داده می شد. اما اگر تبلیغی که در مزایده اعلام می‌کند حاضر است بیش‌ترین پول را بپردازد و همیشه بالاترین رتبه را دارد تبلیغ نامربوط و غیر مفیدی باشد، هیچ کس روی آن کلیک نمی‌کند و از این تبلیغ پولی نصیب کسی نمی‌شود. گوگل به این نتیجه رسید که تبلیغ باید مرتبط باشد، پس مفهوم نرخ کلیک خور (Clickthrough Rate) یا CTR را معرفی کرد. در این روش تبلیغی که مبلغ مزایده اش برای هر کلیک کم‌تر است، اما بیش‌تر روی آن کلیک می‌شود، می‌تواند رتبه بالاتری به دست آورد. از نظر الگوریتم گوگل این آگهی ارتباط بیش‌تری با موضوع جست‌جوی کاربر دارد و به همین دلیل کلیک بیش‌تری دریافت می‌کند.

در بازار تبلیغات آنلاین که بازاری پرتقاضاست این ایده گوگل خیلی زود جواب داد و مشتریان زیادی که می‌خواستند با پرداخت مبالغی نه چندان گزاف خود را مطرح کنند جذب آن شدند. درآمدزایی مبلغ کم‌تر با کلیک بیش‌تر در این سیستم رتبه بندی بسیار بیش از درآمدزایی مبلغ بیش‌تر با کلیک کم‌تر بود.

با ادوردز بود که گوگل به یک ماشین پول‌سازی تبدیل شد. آنها دو ایده ناب داشتند: الگوریتم پیج‌رنک (PageRank) و معرفی مفهوم ارتباط آگهی به جست‌جوی کاربر. آنها نه مبدع جست‌جوی اینترنتی بودند و نه مدل تبلیغات مزایده ای پرداخت به ازای کلیک (PPC) را اختراع کرده بودند، فقط آنها را کامل کردند.

گوگل پیش از این ابداعش کوشیده بود امتیاز تبلیغات PPC را بخرد اما با GoTo.com  که همان Overture بعدی باشد به نتیجه نرسید. Overture از گوگل برای نقض حق مالکیت خود  شکایت کرد. در نهایت یاهو این شرکت را خرید و در ازای دریافت ۲٫۷ میلیون سهم با گوگل کنار آمد و اجازه استفاده همیشگی از این پتنت را به گوگل داد.

شرکت تبلیغاتی DoubleClick را هم فراموش نکنید. این شرکت که زمانی قرار بود بخش تبلیغات آنلاین گوگل را بخرد در سال ۲۰۰۸ در ازای ۳٫۱ میلیارد دلار به تصاحب گوگل درآمد